Share |

I Kehon rakenteellisten osien avaaminen ja tasapainottaminen

Funktionaalisen kehotietoisuuden harjoituksessa etsimme kehon optimaalista toimintatapaa. Jotta keho voi sopeutua painovoiman aiheuttamaan rasitukseen, sen on opittava kohtaamaan maan vetovoima mahdollisimman pystysuoraan. Kehon hyvä pystylinjaus tarkoittaa kehon eri osien painopisteiden asettamista pystyyn linjaan. Kutsumme tätä linjaa kehon keskilinjaksi. Jotta voimme toteuttaa tätä periaatetta, meidän on avattava ja tasapainotettava ensin kehon keskeiset rakenteet, jotka välittävät kehon painon kohti maata. Meidän on myös synnytettävä tietoisuutta siitä, miten kannamme kehomme eri kohtia. Tässä osiossa etsitään kinesteettisen aistin avulla kehon keskeiset rakenteelliset osat, avataan ja tasapainotetaan niitä. Avattuna, tasapainotettuna ja tiedostettuna ne on helpompi liittää kehon keskilinjan tukeen. Työskentelyyn kuuluu aina sekä avaavia liikkeitä että mielikuvia. Mielikuvia tuetaan myös usein sekä käsien että vartalon liikkein. Työskentely tapahtuu seisten, istuen, maaten ja kävellen. Harjoitusten kautta etsitään ja aktivoidaan kehon tasapainojärjestelmiä, joista osaa joudutaan myös herättelemään siitä pitkästä unesta, jota ne ovat viettäneet lapsuusvuosista aikuisikään asti.


  Osio koostuu seitsemästä harjoituskokonaisuudesta:

   1. Selkä, selän kaarien tasapainottaminen, selän elastisuus

   2. Voiman välittyminen selästä istuinluihin, istuma-asento

   3. Pään tasapainottaminen selkärangan jatkeelle

   4. Voiman välittyminen selkärangasta ristiluun kautta lonkkaniveliin ja siitä maahan, lantiokorin tasapainottaminen

   5. Polvien ja nilkkojen tasapainottaminen lonkkanivelten alle

   6. Hartiarenkaan ja rintalastan tasapainottaminen, kädet

   7. Kylkiluiden liike ja hengityksen avaaminen



Esimerkki harjoituksesta ja koulutusmateriaalista:

 

selka1.jpg